Visdom - Handskas med människor

Vad är det som gör oss människor så elaka mot varandra? Jag kan inte förstå hur man som människa kan klanka ner på någon annan utan anledning. Och ännu värre att utrycka dessa elakheter till en annan männinska inför andra männinskor. En människa som man inte ens känner. Det är så otroligt omoget och obegåvat! Men vad är det som utlöser detta? Jag tror att osäkra människor många gånger gör detta för att höja sig själva till skyarna.
Detta får mig att tänka på en bok jag en gång läst; "Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning" av Dale Carnegie. Det är världens mest sålda bok i ledarskap och samarbete. 30 miljoner exemplar. Riktigt bra...LÄS!

När vi har med männinskor att göra så måste vi komma ihåg att vi inte har att göra med logiska varelser. Vi har att göra med känslovarelser, varelser som kryllar av förutfattade meningar och som drivs av stolthet och fåfänga.
Vilken idiot som helst kan kritiser, fördöma och klaga - och de flesta idioter gör det också. Men det fodras karaktär och självkontroll för att vara förstående och förlåtande.
En "stor" människa visar storhet genom sitt sätt att bemöta "små" människor!

Kritisera inte, döm inte och klaga inte!

Kommentarer
Postat av: Simon

Eller så kan man gå livets hårda skola!



Men många människor fattar inte ens när dom får boken i huvudet! o då snackar vi inte om nåt pocketformat här asså!

2009-10-05 @ 21:10:51
URL: http://sharkbay.blogg.se/
Postat av: Cecci

Vad fin du är gumman!

2009-10-05 @ 22:20:54
Postat av: Helena

Bra skrivet (:

2009-10-05 @ 23:07:29
URL: http://helenahellstrom.blogg.se/
Postat av: Jonas

Fin blogg du har och ett intressant ämne du tar upp tycker jag. Besök gärna min.

2009-10-06 @ 08:03:11
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Johanna

Japp jag har klippt luggis och svar på ditt andra inlägg är att jag har mailat henne men hon har slutat svara på mail så det verkar skita sig med lyan tyvärr. Blir riktit ARG! Hoppas du får en fin dag gumman. Love ya! Puss

2009-10-06 @ 10:33:13
Postat av: Sara

Well put Eve!!!

Glömde fråga dig idag, men har du fått nummerlappen ännu???

Kram

2009-10-06 @ 19:03:00
URL: http://tanktelite.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej! Roligt att du hittade till mig o spännande att få ta del av din blogg. :) Studierna går bra, det är spännande o roligt men ibland jobbigt såklart. Är du kvar på Fallet? Kram!

2009-10-07 @ 16:18:14
URL: http://johannajinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0