Vad har jag gett mig in på...???

4 veckor och tre dagar kvar till Kebnekaisebestigningen! Vad har jag gett mig in på???
Östra eller västra leden? Ja men östra såklart. Såklart jag ska gå den leden. Den leden där det rekomenderas att man är van klättrare och har bra glaciär kännedom. Jag har aldrig klättrat! :-S Aldrig. Jo ifs har jag bestigit Ryssbergen. (Inget att skryta om Eve. Ta bort det!)

Beskrivning av leden:
Östra leden är gemensam med Västra leden fram till Jökeldalen. Där efter viker den av uppåt i densamma. Vid ca 950 m.ö.h börjar den sk. "Storbacken", det är den stigning som upplevs som jobbigast, uppe vid ca 1450 m.ö.h avtar stigningen. Därefter måttlig stigning. Vid ca 1550 m.ö.h går man ut på Björlings glaciär. Längre fram på denna ökar stigningen. Efter glaciären kommer en brant bergvägg som räknas som ledens svåraste parti. "Väggen" som den kallas är drygt 100 meter hög, det är mycket lös terräng på sina ställen och periodvis behövs säkringsutrustning för att kunna gå den säkert. Sista biten från toppstugorna är det måttlig stigning fram till själva toppdrivan. Denna är också en glaciär och kan vara mycket exponerad och brant, ibland med stora överhäng.

Då leden innehåller både klättring och vandring över glaciärer med sprickor som ändras kontinuerligt, krävs goda erfarenheter i klättring och högfjällsvandring!

Jo jag tackar ja...


Huuu.....

Kommentarer
Postat av: Johanna Hurtig

Hahahahahaha! men du klara det nog galant ändå! NO FEAR!!!=)

2009-07-07 @ 20:04:27
URL: http://www.metrobloggen.se/missbusy
Postat av: Sara

U can do it!! :-)

Kraaam

2009-07-07 @ 21:08:55
URL: http://tanktelite.blogg.se/
Postat av: Johanna

Du klarar det Eve.. du klarar fan allt.. men läskigt lät det. Är riktigt imponerad att du är så modig min vän ;) Puss.. !!

2009-07-09 @ 09:32:25
Postat av: Mamma

Hmmm....som mamma tycker jag du ska ta den lätta vägen.Men förstår om du inte vill det;) Varför i hela fridens dar utsätta sej för livsfara!!Ja ja Lycka till;) KRAM ÄLSKAR DEJ!

2009-07-09 @ 12:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0